Rozvoj tankových sil DRRA před II. světovou válkou
Ve snaze změnit situaci, vypracoval v roce 1929 Generální štáb DRRA pod vedením V.K Trifianova a N.M.Rygovského "Program tankového a automobilního vyzbrojení DRRA". Program byl schválen a nařizoval minimální plán výroby obrněných vozidel v první pětiletce na 3 500 ks, ale v roce 1932 již !!! 10 000 ks. Plánovaly se konstrukce a výroba obrněných prostředků ve třech kategoriích.
Tanky - malé (lehké) pro mechanizované jednotky pro obkličovací operace, střední (manévrovací) pro vytváření průlomů, velké (těžké) pro operace proti silně opevněným cílům a speciální.
Samohybná děla - kolová i pásová pro podporu tanků, PL obranu, ničení opevněných pozic a PT boji.
Obrněné transportéry - k převozu pěchoty, munice, PHM a jiného vybavení na bojišti.
S přibýváním vyrobených tanků byly postupem času (1933) vytvořeny tři tankové sbory (tabulkově po 500 tanků, 215 obrněných automobilů a 60 samohybných děl) v Leningradském, Ukrajinském a Moskevském vojenském okruhu a pokračovalo vytváření mechanizovaných brigád (250 tanků)a pluků, i mechanizovaných oddílů pro jezdectvo.
V polovině roku 1933 byl vyhlášen druhý "tankový program", v souvislosti s druhou pětiletkou, který se zaměřil spíše na samohybné dělostřelectvo (prototypy i malé série od 37 do 107!!! mm) např. SU-2, SU-6, SU-12. Jako platforma se většinou používaly podvozky stávajících tanků, méně již automobilů. V té době již probíhala sériová výroby tanků BT a T-26 a armáda také dostávala i tanky T-37, T-38, T-28 a těžké T-35.
Třetí "Tankový program" na období 1938-1945 byl vyhlášen v době Stalinových čistek v armádě i konstruktérských kruzích. Přihlížel už i k bojům ve Španělsku a kladl důraz na zvýšení odolnosti pancíře, zlepšení jízdních vlastností a dojezdu a zvýšení palebné síly. Byly doporučeny tři druhy tanků - za T-28 a T-35 tank se silným pancéřováním a výzbrojí, za BT a T-26 základní tank pro společné operace a za T-37 a T-38 průzkumný tank.
Továrny vyrábějící tanky a obrněnou techniku 1929-1934
Při obrovské industrializaci v první pětiletce a vzniku nového těžkého průmyslu vznikaly i nové závody pro vojenskou výrobu. Ty, které vyráběly tanky a závody s nimi kooperující byly v roce 1932 podřízeny společnosti Specmaštrjest (ředitel K.Nejman).
Leningrad
-Továrna č.232 Bolševik ( bývalá Obuchovská továrna - do roku 1922) ředitel D.F.Ustinov, hl. konstruktér E.G.Rudjak - výroba T-18, T-26(první série), T-27 a tahače Bolševik. Na konci třicátých let se stala hlavním dodavatelem velkorážných děl pro námořnictvo a pozemní vojsko.
-Kirovovy závody č.100 (do 1922 Putilovská továrna, pak do 1934 Rudý Putilovec) ředitel I.Zalcman, hl. konstruktét O. Ivanov (popraven), po té Ž.Kotin - výroba T-28, kooperace na T-26, prototypy SMK a KV
-Továrna č.174 Im.K.Vorošilova - v roce 1932 vyčlenena s továrny Bolševik, hlavní výrobce T-26
-Továrna č.185 Im.S.M.Kirova - vznikla se Zkušebního konstrukčního odd. (OKMO) v továrně Bolševik, vyčleněna v roce 1934 - ředitel N.Barykov, hl. konstruktér S.Ginzburg, sídlo konstrukční kanceláře N.Dyrenkova a N.Obuchova - výroba experimentálních konstrukcí a prototypů
-Ižorský závod v Kolpinu - ředitel N.S.Kazakov - výroba pancéřové oceli a plátů, vývoj obrněných automobilů, traktorů, tanků a vlaků. Výroba tankových věží (např. BT-5), lehkých OA D-8, D-12, FAI a středních OA BAI, BA-3 a BA-10
Moskva
-Továrna č.37 Im. S.Ordžonikidze, později MTZ - reditel N.Levitansij, hl.konstruktér N.Astrov - hlavní výrobce T-27, T-37 a tahačů T20 Komsomolec. Výroba prototypů T-41, T-43, T-39 a T-40
-Továrna Im. V.Stalina(OMO, po té ZiS) - výroba částí tanků a OA, výroba nákladních automobilů
-Továrna č.38 v Mytišči - projekční a konstrukční práce na prototypech
Charkov
-ChPZ Im.Kominterny, továrna č.183 - ředitel J.Maksariev, hl. Konstruktér M.Koškin - výroba T-24, jediný výrobce řady BT a T-35. Projekce prototypů A-20 a A-30 (T-34), výroba tahačů Kommunar (licence Hannomag), Komintern a Vorošilovec
-ChDZ, továrna č.75 - vyčleněný z ChPZ - ředitel A.Bruskyn, potom D.E.Kočetkov, hl. konstruktér j.Čupachyn - hlavní výrobce motorů V-2 (BT-7M, T-34, KV)
Gorkij (Nižnyj Novgorod)
-Automobilní závod Im. V.Molotova (GAZ) - výroba podvozků pro D-8, D-12, FAI, BA-10, BA-6, BA-9 a BA-20
Stalingrad
-STZ Im.F.Džeržinského - výroba tahačů T-20 Komsomolec, STZ-3 a STZ-5, výroba zkušebních konstrukcí
Čeljabinsk
-ČTZ Im. J.V.Stalina - výroba pásových tahačů S-60 a S-65, sloužil jako záložní podnik pro tanky v případě války
Školství pro mechanizovaná vojska
První tankový plán počítal s výrobou 3 500 vozidel a v roce 1932 byl pozměněn na 10 000 ks do konce roku (plán je sice plán, ale vyrobeno bylo pouze okolo 3 000 ks). Pro obrovský nárůst techniky ale chyběly samozřejmě vycvičené kádry. Od počátku roku 1930 začaly být masivně organizovány kurzy a školy pro tankové specialisty.
Pro nižší důstojníky byly otevřeny tyto školy (tří až čtyřleté, v roce 1937 přejmenované na Bronětankovyje učilišče s dvouletým studiem)- Orlovská tanková škola M.V.Frunzeho v Orlu v říjnu 1930 ,Saratovská tanková škola v Saratovu v roce 1931 (později nazývaná Pjervoje avtotraktornoje učilišče), Gorkovská tanková škola v Gorkém v roce 1932 a Uljanovská tanková škola V.I.Lenina v Uljanovsku ve stejném roce.
Pro technické kádry vznikla v roce 1930 Škola automobilových techniků v Moskvě, od roku 1934 přejmenovaná na Školu tankových techniků, posléze Moskevskou technicko-tankovou školu. V roce 1938 byla přestěhována do Kyjeva. Stejná škola vznikla i v Leningradě a v Saratově (pro specialisty na těžké tanky).
Od roku 1930 probíhaly v Leningradě Tankové zdokonalovací kurzy pro důstojníky jiných zbraní (MKUKS),od roku 1932 i v Moskvě a Žitomiru. Část tankových odborníků vyškolili němečtí specialisté podle dohody z 02/10/1926 v Kazaňské tankové škole (KAMA).
Jako světová novinka byla v Moskvě v Kateřinských kasárnách roku 1932 založena specializovaná vysoká škola -Vojenská akademie mechanizace a motorizace (VAMM), pojmenovaná překvapivě Im.J.V.Stalina. Prvním náčelníkem byl Z.F.Zolberg (popraven), po něm M.J.Germanovič (popraven) a roku 1936 I.A.Lebeděv. Škola na několika fakultách zajišťovala celé spektrum oborů, od použití a strukturu tankových vojsk, přes logistiku až po vývoj nových konstrukcí.
Organizace tankového vojska
Na počátku třicátých let (1920) byly, z většinou ukořistěných tanků a obrněných automobilů, organizovány tkzv. Autotankové oddíly (4 až 6 tanků a obrněná auta), přidělované jednotlivým vojenským okruhům. Jejich struktura se časem měnila, byly v nich zvyšovány počty obrněných aut (nové tanky nebyly) a v roce 1923 přibyla pěchota na náklaďácích. O rok později byly sloučeny pod vedení L.Trockého a staženy do Moskvy do Eskadry tanků, aby další rok byly reorganizovány na plukovní systém (čtyři školní pluky). Celkový počet tanků zůstával stejný, jen opotřebovanost a poruchovost se zvyšovala. Jedinou výraznější obrněnou silou DRRA v této době byly obrněné vlaky.
Situace se začala pomalu měnit v roce 1929, kdy započala, s velkými problémy a množstvím vozidel vrácených zpět do továren, sériová výroba T-18 (MS-1) a byl vyhlášen "První tankový program". V listopadu 1929 bylo vytvořeno Velitelství motorizace a mechanizace, pod které spadal zatím jen Zkušební mechanizovaný pluk (vel. K.B.Kalinovskij). O rok později byl rozšířen na mechanizovanou brigádu, v roce 1931 byla vytvořena druhá a již o dva roky později jich bylo v DRRA pět. Nedosahovaly však tabulkových stavů (250-300 tanků).
V roce 1933 se vzhledem k sílícímu nebezpečí se strany Japonska začaly začleňovat do stavů střeleckých divizí na Dálném východě tankové prapory a zřizovaly motorizované pluky obrněných automobilů. Velkých tempem (co továrny stačily) se posilovaly i "předuralské" vojenské okruhy. V lednu 1935 již bylo ve stavu DRRA přes 10 000 tanků, tančíků a obrněných automobilů všech druhů zařazených do čtyř mechanizovaných sborů, šesti mechanizovaných brigád a velkého množství menších jednotek (10-40 ks) přiřazených ke střeleckým divizím. Další tankové jednotky stejné velikosti byly začleňovány do stavů jezdeckých divizí.
Konečně mohla DRRA megalomansky ukázat svou sílu i světu. V létě 1935 představila v obrovském cvičení pro zahraniční diplomaty 800 tanků, 500 letadel, 25 000 koní a přes 75 000 mužů. O rok později na obdobném cvičení u Minska už to bylo okolo 1 000 tanků. A propaganda fungovala.
Bojové operace
Do počátku evropských operací se tankové jednotky DRRA po občanské válce v Rusku a válce s Polskem účastnily těchto bojových operací.
- Operace proti "basmačským bandám" v střední Asii - oblasti Kazašské SSR v třicátých letech - použity obrněné automobily a v konci i tančíky T-27.
- Konflikt na východočínské železnici (stanice Mandžurie a Džalajnor) - listopad 1929 - použity tanky T-18 (MS-1)
- Občanská válka ve Španělsku (1936-1939)- nasazeny obrněné automobily FAI, BA-3 a BA-6 (celkem přes 100 ks), tanky T-26 (100 ks) a později BT-5 (asi 50 ks) v dobrovolnických formacích na straně republikánů, v průběhu války ukořistěné tanky používali i nacionalisté.
- Jezero Chasan - srpen 1938, Chalchyn Gol - červenec a srpen 1939 - nasazeny obrněné automobily BA-20, BA-6, BA-10, tanky T-26 , BT-2, BT-5, BT-7, OT-130 a SU-5.
Celková produkce předválečných sériových tanků v SSSR v letech 1931-1940
1931 | 1932 | 1933 | 1934 | 1935 | 1935 | 1937 | 1938 | 1939 | 1940 | Celkem | |
T-27 | 393 | 1693 | 1242 | - | - | - | - | - | - | - | 3328 |
T-37 | - | - | 125 | 956 | 1603 | 661 | - | - | - | - | 3345 |
T-38 | - | - | - | - | - | - | 1046 | - | 182 | 112 | 1340 |
T-26 | 100 | 1373 | 1616 | 1444 | 1345 | 373 | 551 | 1091 | 1401 | 1613 | 10907 |
BT | - | 396 | 1005 | 1105 | 500 | 1049 | 777 | 1890 | - | 1341 | 8063 |
T-28 | - | - | 41 | 50 | 32 | 101 | 39 | 96 | 131 | 13 | 503 |
T-35 | - | - | 2 | 10 | 7 | 15 | 10 | 11 | 6 | - | 61 |
Celkem | 493 | 3462 | 4031 | 3565 | 3487 | 2199 | 2423 | 3088 | 1720 | 3079 | 27547 |
V tabulce jsou uvedeny všechny typy sériově vyráběných tanků (standardní, plamenometné, mostní, teletanky, velitelské), nikoliv však samohybná děla na jejich podvozcích.
Luděk Kratochvíl
První sériový obrněný automobil s náhonem všechny kola
V roce 1902 rozběhl bývalý majitel továrny na kola Thomas B. Jeffery výrobu automobilů v továrně v Kenosche ve Wisconsinu, která už další rok vyráběla již 1350 vozidel a o dva roky později 2800 kusů.
Luděk Kratochvíl
Sovětsko-japonské poměřování svalů II. - Nomonchan/Chalchyn-gol 1939
Po několikaměsíčním relativním klidu byl japonskou stranou vybrán druhý zkušební prostor - sporné území u řeky Chalchyn-gol pod horou Nomonchan-burd-obó v oblasti Barga s příhodnějšími logistickými podmínkami pro japonské jednotky
Luděk Kratochvíl
Ruská garda
V roce 1683 jedenáctiletý Petr Alexejevič, syn cara Alexeje Michajloviče, založil v zábavní vesnici pro carskou rodinu a vyšší šlechtu Preobraženskoje u Moskvy zábavní vojenský pluk pro dětské vojenské hry ...
Luděk Kratochvíl
Před 79 lety začala Zimní válka, ...
válka, která v plné nahotě ukázala slabiny DRRA - nevhodnou výstroj, špatný výcvik, neschopnost velitelů velet svým jednotkám a silně drhnoucí logistiku a ale také velice efektivně vedenou finskou obranu
Luděk Kratochvíl
8.11.1948 - černý den československého hokeje
V rámci přípravy na Mistrovství světa v hokeji 1949 se československá reprezentace v listopadu 1948 účastní přátelských zápasů ve Francii a Velké Británii.
Luděk Kratochvíl
První obrněný transportér, který upadl v zapomnění ....
Po studiu prací Penningtona, Dvinického a Simmse a po prvních zkušenostech z rusko-japonské války přišel v roce 1904 kozácký velitel, esaul M.A.Nakašitze s návrhem výroby nebo nákupu obrněného auta s kulometem v otočné věži ...
Luděk Kratochvíl
Obrněná tříkolka Filatov - slepá ulička vývoje obrněných vozidel Velké války
Vzhledem k nedostatku obrněných automobilů v RIA a neschopnosti ruského průmyslu tento stav změnit, přišel na počátku roku 1915 velitel Důstojnické střelecké školy v Oranienbaumu gen.mjr. N.M.Filatov se svou osobní iniciativou ...
Luděk Kratochvíl
Mnichovská dohoda
Francouzský gen. Louis-Eugene Faucher, jako reakci na podpis Mnichovské dohody Francií, se vzdává svojí hodnosti, vrací vyznamenání a hlásí se do služeb čs. armády ...
Luděk Kratochvíl
Sovětsko-japonské poměřování svalů I. - jezero Chasan 1938
Po Japonském obsazení Mandžuska v roce 1932 se začíná zvyšovat napětí mezi oběma místními velmocemi. Japonsko začíná stavět železniční trati směrem k hranicím Mongolska a SSSR a množí se pohraniční, říční a námořní incidenty ...
Luděk Kratochvíl
99 let od smrti jednoho ze zakladatelů ČSR
4.5.1919 zahynul na následky zranění při letecké havárii jeden ze zakladatelů ČSR - gen. PhDr. Milan Rastislav Štefánik, organizátor legií v Srbsku, Rumunsku, Rusku, Itálii, člen Národní rady v Paříži a první čs. ministr vojenství
Luděk Kratochvíl
Operace Tannenberg, Intelligenzaktion, AB-Aktion, T4 a příkaz P13/144-op
23. 8. 1939 byl v Moskvě podepsán J. von Ribbentropem a V. M. Molotovem Sovětsko-německý pakt o neútočení a přátelství, jehož dodatkový protokol specifikoval a upřesňoval zájmové sféry obou stran ve východní Evropě ...
Luděk Kratochvíl
Sedmidenní válka s Polskem....
28.10.1918 vzniká po kapitulaci poraženého Rakouska-Uherska na části jeho bývalého území se schválením a potvrzením hranic Dohodovými mocnostmi nový stát - Československá republika
Luděk Kratochvíl
Poraněný koleno to místo jméno má,
krví zpitá země, co tance duchů zná, bídu psanců štvanejch a z kulovnice strach, země, která skrývá zlatej prach ...
Luděk Kratochvíl
Občanská válka v Rusku - závěr
Postupné ukončení (září 1920 - 1924) - porážka a rozpad "bílého" hnutí, stahování expedičních sborů, emigrace, dočišťování území a konsolidace bolševické moci.
Luděk Kratochvíl
Občanská válka v Rusku III.
Fáze třetí (září 1918 - srpen 1920) - konsolidace DRRA, zmtvýchvstání bolševiků, konec Velké války, posílení intervence Dohodových vojsk, polsko-sovětská válka, stažení čs. sboru
Luděk Kratochvíl
Občanská válka v Rusku II.
Fáze druhá (březen 1918 - srpen 1918) - boj o potraviny, vznik DRRA, rozkol v "rudých" řadách, zapojení čs. sboru, aktivizace kozáků, spojenecká intervence a vytváření celistvých frontových linií
Luděk Kratochvíl
Občanská válka v Rusku I.
... sociální a třídní konfrontace dosáhla stadia občanské války, rozdělila společnost na "vlastní" a "cizí", na "my" a "oni" ...
Luděk Kratochvíl
Volby do parlamentu 1920/24
18. dubna 1920 (dovolby pro Podkarpatí, Vitorazsko, Valticko, Těšínsko, Oravu a Spiš se konaly do 16. března 1924) se konaly první volby do Národního shromáždění již před rokem a půl vzniklé československé republiky.
Luděk Kratochvíl
Kozáci v předvečer Velké války
Ruští kozáci ... mytizované složky Ruské imperiální armády ... Jak to s nimi vlastně bylo po vojenské reformě v roce 1894 ?
Luděk Kratochvíl
Plynové útoky na východní frontě za Velké války (rok 1915)
Pokud se řekne „plynový útok“, většině lidí se vybaví Ypres, západní fronta nebo Remeš. Východní fronta je trochu v informačním stínu, pokusme se to tedy napravit...
předchozí | 1 2 3 4 5 | další |
- Počet článků 90
- Celková karma 0
- Průměrná čtenost 965x