Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Cesta k Cušimské katastrofě ...... 2. díl

Pokud Tě z milosti Boží zase uvidím, povím Ti o neuvěřitelných věcech, které se vymykají vší představivosti .... z dopisu ruského důstojníka manželce

Datumy jsou uváděny dle Juliánského kalendáře (pro převod do nyní užívaného připočtěte +13 dní)

Předchozí díl

15. října 1904 vyplouvá po osobní návštěvě Mikuláše II. z přístavu Libava 30 válečných a 10 podpůrných plavidel II. tichomořské eskadry, pod velením viceadmirála Rožestvenského. Čeká je cesta dlouhá více než 33 tisíc kilometrů, s nouzově zabezpečenou logistikou, pří které mají spotřebovat mimo jiné i více než půl milionu tun uhlí. Jelikož Rusko nevlastnilo po předpokládané trase zásobovací stanice, muselo se spolehnout na své spojence nebo země, které jej podporovaly. O zmíněné množství uhlí se mělo postarat 60 uhelných lodí německé společnosti Hamburg-Amerika, potraviny a zásoby se měly řešit ruskými loděmi a nákupem po cestě. Nesourodá skupina lodí s posádkami nevalné kvality (sesbíranými, kde se dalo) se měla secvičit při plavbě, bohužel se ale zapomnělo na zásoby cvičných granátů. Jelikož rusko-japonská válka byla dobře mediálně pokryta a plavba eskadry plnila přední stránky světových deníků, japonská výzvědná služba měla velice jednoduchou situaci a věděla prakticky o "každém šplouchnutí".

V noci na 22. října se odehrál "Hullský incident", který ještě zhoršil již tak napjaté anglicko-ruské vztahy. Pod vlivem "japoncománie" a přehnaného strachu z torpédovek (fámy o japonských léčkách), při spatření britských rybářských trawlerů na ně ruská plavidla zahájila palbu. Tentokrát nevycvičenost dělových obsluh rusům paradoxně pomohla - vzhledem k počtu vypálených granátů je zázrak, že byla potopena pouze jedna rybářská loď a zabiti dva britští námořníci. Britská válečná flotila zvedla páru a sledovala vystresovanou ruskou eskadru až ke španělským vodám, diplomatické depeše, obvinění a protiobvinění stíhaly jedna druhou. Na přelomu října a listopadu doplnila II. tichomořská eskadra zásoby a "zauhlila bunkry" v Tangeru, na rozloučenou při odplutí jedna z lodí kotvou přerušila telegrafní kabel pro spojení s Evropou, větší lodě pokračovaly kolem Afriky a menší Suezským průplavem. Jelikož uhlí bylo uloženo i na palubách, plavidla byla přetížena, stroje trpěly nadměrným opotřebením a pro posádky panovaly v rovníkovém vedru pekelné podmínky.

Během zastávky na Madagaskaru eskadra provedla omezené cvičné střelby (zásobovací parník Irtyš místo cvičné munice dovezl zimní boty a kabáty), po kterých se viceadmirál Rožestvenskij (jeden z nejlepších dělostřeleckých důstojníků v ruském loďstvu) zavřel na tři dny do své kajuty. Po vypálení několika desítek granátů se podařil jediný zásah - do lodi táhnoucí vlečný terč. Z Ruska za nimi  vyplouvá Něbogatovova eskadra starých pobřežních bitevníků a křižníků a i když se zdálo, že naštěstí pro ni už nemá šanci II. tichomořskou dohonit a "posílit", se jí to nakonec u Indočíny podaří.

Cesta 2. tichomořské eskadry

Situace na pozemních bojištích se zatím vyvíjela ve znamení ruských porážek, ruský říjnový útok u řeky Ša-Ho skončil neúspěchem, japonským protiútokem, následným ruským ústupem a obě strany se na zimu zakopaly. 2. ledna 1905 kapituloval Port Artur, kde ale díky nekompromisní a houževnaté obraně ruské armády a pěších námořníků japonská strana přišla o 110 tisíc mužů (rusové o 22 tisíc + 15 tisíc zajatých). Na únor naplánoval gen. Kuropatkin (nyní již plynule zásobovaný mužstvem a výzbrojí) u města Mukden rozhodující bitvu. Jelikož stejný nápad mělo i japonské velení (gen. Ojama) (i s posilami, původně obléhajícími Port Artur - gen. Nogi), rozpoutala se u zmíněného města téměř třítýdenní bitva, která se stala největší v dosavadních novodobých dějinách. Na ruské straně se do ní zapojilo 330 tisíc mužů, 1266 děl a 60 kulometů, na japonské 270 tisíc mužů, 1062 děl a 200 kulometů. K prvním bojům došlo 19. února, Kuropatkin znovu neobratně přesouval zálohy (k hlavnímu úderu určil pouze 25% svých jednotek) a japonský útok ze 24. mu rozbil původní plány, musel začít improvizovat a po dobu bitvy pouze zmateně přesouval jednotky na nejvíce ohrožené úseky. 10. března začal chaotický ústup, většina jezdectva majícího krýt ústup pěchoty se "vypařila" jako první, který skončil až v Cepikajských opevněných postaveních. Kuropatkin je odvolán. Zásoby a trény se ale stáhnout podařilo. Na Mukdenském nádraží došlo k zajímavému incidentu (dva kozáčtí velitelé divizí - A.V.Samsonov a P.K.von Rennenkampf si dali lidově řečeno "po hubě"), který v budoucnosti částečně pomohl k německému vítězství ve Východním Prusku v roce 1914.

16. března vyplouvá II. tichomořská eskadra z Madagaskaru a Malackým průlivem se vydává k Indočíně, kam doráží 9. května. Po pádu Port Arturu má nyní několik možností - vrátit se na Baltské moře, probít se do Vladivostoku nebo obsadit některý čínský přístav a vézt odtud odtud operace proti japonské lodní dopravě a Spojenému loďstvu. Jelikož by se ústup rovnal porážce ve válce a obsazení čínského přístavu narušením prozatímní čínské neutrality, je rozhodnuto o plavbě do Vladivostoku kolem Japonských ostrovů, kde si eskadra vynutí generální bitvu. Pokud se zdaří alespoň "remíza", bude to mít zásadní vliv na operace na pevnině - ruské jednotky i po porážkách mají dostatečnou sílu a jsou pravidelně zásobovány nevysychajícím proudem jednotek a zásob, zatímco vítězícím japonským jednotkám na asijské pevnině chybí, mimo morálky, v podstatě všechno.

14. května ráno vplouvá II. tichomořská eskadra, po cestě která nemá v dějinách obdoby, do Cušimského průlivu a dobře informované japonské spojené loďstvo vyplouvá z přístavu Mosampho.

 

Pokračování příště ....

 

 

 

 

Autor: Luděk Kratochvíl | čtvrtek 11.2.2016 17:49 | karma článku: 19,33 | přečteno: 709x
  • Další články autora

Luděk Kratochvíl

První sériový obrněný automobil s náhonem všechny kola

V roce 1902 rozběhl bývalý majitel továrny na kola Thomas B. Jeffery výrobu automobilů v továrně v Kenosche ve Wisconsinu, která už další rok vyráběla již 1350 vozidel a o dva roky později 2800 kusů.

12.3.2019 v 14:13 | Karma: 19,49 | Přečteno: 577x | Diskuse| Ostatní

Luděk Kratochvíl

Sovětsko-japonské poměřování svalů II. - Nomonchan/Chalchyn-gol 1939

Po několikaměsíčním relativním klidu byl japonskou stranou vybrán druhý zkušební prostor - sporné území u řeky Chalchyn-gol pod horou Nomonchan-burd-obó v oblasti Barga s příhodnějšími logistickými podmínkami pro japonské jednotky

21.2.2019 v 14:55 | Karma: 26,53 | Přečteno: 986x | Diskuse| Ostatní

Luděk Kratochvíl

Ruská garda

V roce 1683 jedenáctiletý Petr Alexejevič, syn cara Alexeje Michajloviče, založil v zábavní vesnici pro carskou rodinu a vyšší šlechtu Preobraženskoje u Moskvy zábavní vojenský pluk pro dětské vojenské hry ...

20.2.2019 v 15:16 | Karma: 23,71 | Přečteno: 1071x | Diskuse| Ostatní

Luděk Kratochvíl

Před 79 lety začala Zimní válka, ...

válka, která v plné nahotě ukázala slabiny DRRA - nevhodnou výstroj, špatný výcvik, neschopnost velitelů velet svým jednotkám a silně drhnoucí logistiku a ale také velice efektivně vedenou finskou obranu

30.11.2018 v 22:09 | Karma: 32,66 | Přečteno: 1071x | Diskuse| Ostatní

Luděk Kratochvíl

8.11.1948 - černý den československého hokeje

V rámci přípravy na Mistrovství světa v hokeji 1949 se československá reprezentace v listopadu 1948 účastní přátelských zápasů ve Francii a Velké Británii.

8.11.2018 v 15:51 | Karma: 17,52 | Přečteno: 529x | Diskuse| Ostatní

Luděk Kratochvíl

První obrněný transportér, který upadl v zapomnění ....

Po studiu prací Penningtona, Dvinického a Simmse a po prvních zkušenostech z rusko-japonské války přišel v roce 1904 kozácký velitel, esaul M.A.Nakašitze s návrhem výroby nebo nákupu obrněného auta s kulometem v otočné věži ...

11.10.2018 v 12:47 | Karma: 22,86 | Přečteno: 878x | Diskuse| Ostatní

Luděk Kratochvíl

Obrněná tříkolka Filatov - slepá ulička vývoje obrněných vozidel Velké války

Vzhledem k nedostatku obrněných automobilů v RIA a neschopnosti ruského průmyslu tento stav změnit, přišel na počátku roku 1915 velitel Důstojnické střelecké školy v Oranienbaumu gen.mjr. N.M.Filatov se svou osobní iniciativou ...

10.10.2018 v 19:38 | Karma: 20,05 | Přečteno: 587x | Diskuse| Ostatní

Luděk Kratochvíl

Rozvoj tankových sil DRRA před II. světovou válkou

Situace tankových sil DRRA v roce 1928 byla celkem zoufalá - 45 tanků Taylor-Medium Mk A Whippet, 12 tanků Ricardo-Mark V. a 33 tanků M-Renault 17 a Russkij Reno ve stupni opotřebení 60-99%

8.10.2018 v 18:02 | Karma: 23,65 | Přečteno: 684x | Diskuse| Ostatní

Luděk Kratochvíl

Mnichovská dohoda

Francouzský gen. Louis-Eugene Faucher, jako reakci na podpis Mnichovské dohody Francií, se vzdává svojí hodnosti, vrací vyznamenání a hlásí se do služeb čs. armády ...

29.9.2018 v 8:28 | Karma: 26,37 | Přečteno: 803x | Diskuse| Ostatní

Luděk Kratochvíl

Sovětsko-japonské poměřování svalů I. - jezero Chasan 1938

Po Japonském obsazení Mandžuska v roce 1932 se začíná zvyšovat napětí mezi oběma místními velmocemi. Japonsko začíná stavět železniční trati směrem k hranicím Mongolska a SSSR a množí se pohraniční, říční a námořní incidenty ...

8.5.2018 v 18:25 | Karma: 26,49 | Přečteno: 882x | Diskuse| Ostatní

Luděk Kratochvíl

99 let od smrti jednoho ze zakladatelů ČSR

4.5.1919 zahynul na následky zranění při letecké havárii jeden ze zakladatelů ČSR - gen. PhDr. Milan Rastislav Štefánik, organizátor legií v Srbsku, Rumunsku, Rusku, Itálii, člen Národní rady v Paříži a první čs. ministr vojenství

4.5.2018 v 21:36 | Karma: 25,03 | Přečteno: 449x | Diskuse| Ostatní

Luděk Kratochvíl

Operace Tannenberg, Intelligenzaktion, AB-Aktion, T4 a příkaz P13/144-op

23. 8. 1939 byl v Moskvě podepsán J. von Ribbentropem a V. M. Molotovem Sovětsko-německý pakt o neútočení a přátelství, jehož dodatkový protokol specifikoval a upřesňoval zájmové sféry obou stran ve východní Evropě ...

7.3.2018 v 20:51 | Karma: 23,14 | Přečteno: 818x | Diskuse| Ostatní

Luděk Kratochvíl

Sedmidenní válka s Polskem....

28.10.1918 vzniká po kapitulaci poraženého Rakouska-Uherska na části jeho bývalého území se schválením a potvrzením hranic Dohodovými mocnostmi nový stát - Československá republika

23.1.2018 v 17:29 | Karma: 26,60 | Přečteno: 793x | Diskuse| Ostatní

Luděk Kratochvíl

Poraněný koleno to místo jméno má,

krví zpitá země, co tance duchů zná, bídu psanců štvanejch a z kulovnice strach, země, která skrývá zlatej prach ...

30.12.2017 v 12:58 | Karma: 25,12 | Přečteno: 658x | Diskuse| Ostatní

Luděk Kratochvíl

Občanská válka v Rusku - závěr

Postupné ukončení (září 1920 - 1924) - porážka a rozpad "bílého" hnutí, stahování expedičních sborů, emigrace, dočišťování území a konsolidace bolševické moci.

8.12.2017 v 20:34 | Karma: 26,96 | Přečteno: 1077x | Diskuse| Ostatní

Luděk Kratochvíl

Občanská válka v Rusku III.

Fáze třetí (září 1918 - srpen 1920) - konsolidace DRRA, zmtvýchvstání bolševiků, konec Velké války, posílení intervence Dohodových vojsk, polsko-sovětská válka, stažení čs. sboru

14.11.2017 v 16:15 | Karma: 25,90 | Přečteno: 818x | Diskuse| Ostatní

Luděk Kratochvíl

Občanská válka v Rusku II.

Fáze druhá (březen 1918 - srpen 1918) - boj o potraviny, vznik DRRA, rozkol v "rudých" řadách, zapojení čs. sboru, aktivizace kozáků, spojenecká intervence a vytváření celistvých frontových linií

11.11.2017 v 23:08 | Karma: 22,90 | Přečteno: 703x | Diskuse| Ostatní

Luděk Kratochvíl

Občanská válka v Rusku I.

... sociální a třídní konfrontace dosáhla stadia občanské války, rozdělila společnost na "vlastní" a "cizí", na "my" a "oni" ...

9.11.2017 v 15:52 | Karma: 23,12 | Přečteno: 831x | Diskuse| Ostatní

Luděk Kratochvíl

Volby do parlamentu 1920/24

18. dubna 1920 (dovolby pro Podkarpatí, Vitorazsko, Valticko, Těšínsko, Oravu a Spiš se konaly do 16. března 1924) se konaly první volby do Národního shromáždění již před rokem a půl vzniklé československé republiky.

20.10.2017 v 20:42 | Karma: 13,79 | Přečteno: 562x | Diskuse| Ostatní

Luděk Kratochvíl

Kozáci v předvečer Velké války

Ruští kozáci ... mytizované složky Ruské imperiální armády ... Jak to s nimi vlastně bylo po vojenské reformě v roce 1894 ?

12.10.2017 v 21:02 | Karma: 24,18 | Přečteno: 983x | Diskuse| Ostatní
  • Počet článků 90
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 965x
Amatérský historik, který má občas potřebu komentovat věci okolo sebe. Občasný přispěvovatel na valka.cz

Seznam rubrik