Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

O41n72d67ř53e83j 85N29ý94č 6598655957973

Ono je to trochu složitější. Za druhé republiky probíhala nacifizace dobrovolně. Židé byly vytlačováni ze společenského života např byly vylučování ze sokola a advokátní komory a někteří přední naši politici volali po připojení se k německu a ani po okupaci máš západní spojenci neuznávají za obsazený stát. Jsou důkazy že angličani vyčítali Benešovi absenci jakéhokoliv organizovaného odboje na našem území z čehož nakonec vyplynul atentát na Heydricha a až po něm jsme byly uznáni jako okupovaný stát a byly jsme brani jako oběť nacistů. Je otázka jestli by jsme se sami bez okupace za pár let nestáli nacistickým státem dobrovolně.

+2/−2
15.3.2017 14:11

M81i98c66h65a52l 15Z17á90k50o95u22c87k95ý 2964854871551

Nacifizace dobrovolně? Ale no tak, často probíhala na oko a opět, nebyla vyšší než jinde. V každém národě jsou hrdinové, ti co se vezou a kolaboranti. A Češi z průměru nevybočují, toto sebemrskačství...Poměr kolaborantů nebyl vyšší než kdekoliv jinde (Holandsko, Řecko, Norsko, Belgie..). A k odboji, viz. mé příspěvky dole, ale i tak tu odboj za Neuratha slušně fungoval. Ano, vyčítali Benešovi, trochu pokrytecké, nemyslíte? Šlo o vytvoření většího tlaku, což se povedlo, tento tlak byl na všechna okupovaná území. To uznání, byla hlavně oduznána Mnichovská dohoda, jako na okupované na nás bylo pohlíženo vždy.. I když se diletant Chamberlain snažil o opak.

MZ

+1/0
15.3.2017 15:01

N61o70v25o64s13a98d 96M57i69r83o62s90l85a16v 9528409198709

...nó ale min.kultury kerý tak dbá na svá vystupování by mohl ztratit pár řádků k tomuto datu jestli si ale vzpomene o jakou událost se jednalo...8-o!!

+1/0
15.3.2017 14:07

J96a44r68o85s25l40a82v 92V45a60v78ř57í86n98e40k 8490960943797

R^

0/0
15.3.2017 12:58

R42u77d98o69l18f 81P31r54o10c64h88á68z57k85a 3369889527854

Ocekavam negativni komentare od pate kolony. Jak zli cesi vrazdily chudaky nemce

ClanekR^R^

+2/0
15.3.2017 12:45

J75a54r84a 81R20a63n45k 1771226969621

Ze je vrazdili mesice po valce snad nepoprete?

0/0
15.3.2017 23:26
Foto

J59i45ř18í 57H59e75r91m96á74n59e14k 4936842812380

Sypu si popel na hlavu, že jsem na výročí zapomněl. Mám ale jistotu, že 21. srpen zapomenout nemohu. To zas bude kraválu.

0/0
15.3.2017 12:35

Z55d90e31n70e59k 19J86i62n31d49r94a 5606678450

Poučil se v této společnosti vůbec někdo? Jinak pěkný článek.

+1/0
15.3.2017 12:01

J33i40ř69í 34Ř90e50z28n80í21k 4972192433905

Se vším lze souhlasit, jenom ta vyspělá průmyslová území asi Hitler ne a ne najít na mapě budoucího Protektorátu. To už spíše ty cukrárny, kde se vojini Wehrmachtu konečně pořádně nadlábli.

Mimochodem, z vojenského hlediska nelze vůbec pochopit, proč vlastně Hitler zvolil řešení, které zvolil.

0/−3
15.3.2017 11:57

L77u36d71ě60k 98K98r80a17t54o55c50h46v53í71l 9815854171634

To dáte, má to jen 145 stran ........

https://otik.uk.zcu.cz/bitstream/handle/11025/12998/Diplomova%20prace%20-%20Zbrojni%20vyroba%20v%20protektoratu%20Cechy%20a%20Morava.pdf?sequence=1

+1/−1
15.3.2017 12:02

J25i34ř60í 50Ř29e43z68n92í41k 4192732783335

A právě o to jde, fakt si myslíte, že Česko-Slovensko by ty zbraně s nadšením nedodávalo? Slovensko zůstalo formálně samostatné s vlastní armádou, která dokonce bojovala v SSSR. Tedy daleko větší efekt než z Protektorátu. Podle mě Hitler okupoval Česko jenom z prestižních důvodů. A aby ponížil Čechy.

0/−3
15.3.2017 12:14

P60e26t27r 19M36u59n88z95a60r 1855381789836

Ne, nedodávalo.

+2/0
15.3.2017 12:20

J28i87ř47í 77Ř45e94z13n43í92k 4192392373175

A čím bychom platili elektřinu pro Prahu?

0/−1
15.3.2017 13:30

P37e90t15r 67M71u42n74z32a88r 1305351629556

Co jste tím myslel?

+1/0
15.3.2017 15:22

S35i27d67n64e47y 32S71i44s25k80a 3557622722785

To je rezjir - jeho typicky ukrok stranou - ma to I sve jmeno - rezjirovstina ... :-P

0/0
15.3.2017 18:53

J75i88ř66í 16Ř87e81z29n32í97k 4892912243945

jednoduše, elektrárna, která vyráběla elektřinu pro Prahu, byla v Sudetech.

0/0
15.3.2017 19:29

L13u60d38ě66k 22K25r89a68t84o75c38h70v17í64l 9715214191594

Vzhledem ke vztahu obou zemí zřejmě ne.

Slovenský efekt na východní frontě - Rýchla divízia / 1. pešia divízia (8.400 mužů, 40 PTK, 32 polních děl a celých 12 tanků ....)

Nesmysl .

+2/0
15.3.2017 12:25

J14i97ř62í 98Ř43e32z23n47í80k 4352122293765

Ale to jste ještě zapomněl na tu naší jednotku na italské frontě.

0/0
15.3.2017 13:33

L71u33d37ě68k 82K86r24a43t46o82c20h89v22í38l 9445804261574

Myslíte Vládní vojsko? Němci ho brali jako bezpečnostní riziko v Protektorátu. Ze 7.000 důstojníků a mužů bylo (v rozporu s jeho statusem) posláno 5.000 do Itálie (květen 1944 - vel. Generální inspektorát Verona), kde jich asi 25% přešlo k partizánům a zbytek (duben 1945) odzbrojil německé posádky v oblasti a o 4 dny později už se bratřili s jednotkami US Army.;-)

+2/0
15.3.2017 13:44

R21u88d40o86l26f 41P13r27o16c52h74á44z64k65a 3659989657474

Omluva za minus, chtel jsem dat plus:-/

+1/0
15.3.2017 12:40

J78i95ř87í 34J94i26r66o25u52d19e30k 8926789664634

R^R^

0/0
15.3.2017 11:51

M77i90c40h45a84l 17Z94á64k65o80u70c67k12ý 2274534331231

Karma pane autore. Je nutné připomínat, připomínat, když třeba imanert mlčí, jak kdyby se nic nestalo. Jen podotknu, ta rychlá kapitulace (obsazení) bylo tím nejhorším, nepodařilo se zlikvidovat kartotéky, nepodařilo se "uprchnout" či zilegalizovat vedení armády či důstojnický sbor, nepodařilo se zlikvidovat tuny dokumentace, zničit třeba i techniku atd. Dopad byl na odboj, dopad si pak vychutnala Francie a Polsko a v menší míře i SSSR. A pochvalu máte za pakt R+M, já vím že se nehodí moc do krámu, ale podepsání námořní smlouvy mezi GB+DEU a poté odmítnutí jednání ohledně ČSR prakticky muselo v tento pakt vyústit.

S pozdravem

MZ

+5/0
15.3.2017 11:42

L72u95d11ě30k 68K86r93a24t30o11c87h93v96í22l 9735184791854

Děkuji.

Likvidace a ukrytí archivů a kartoték proběhlo pouze částečné. Likvidace techniky - pouze drobné a minimální neorganizované sabotáže (cukr do nádrží tanků, písek do převodovek, "ztracené" závěry zbraní).

+4/0
15.3.2017 11:48

R73o35s62t80i40s83l41a32v 52C33a57h64a 8965981840162

ad "ta rychlá kapitulace (obsazení) bylo tím nejhorším"

Jiste, bez jakekoliv obrany hranic, v podstate v obkliceni. Ani, mohli jsme dopadnout jako Polsko. Praha srovnana se zemi (jako Varsava), kvanta mrtvych - wikipedia uvadi Polsko jako zemi, s nejvetsim procentualnim poctem mrtvych - kazdy sesty (16%) ve srovnani s Nemeckem (10%) a SSSR (13.8%).

0/0
15.3.2017 12:22

L30u81d64ě43k 18K14r46a30t63o16c16h69v67í67l 9965594311404

S Prahou v troskách nesouhlas. Nemůžete srovnávat WH a LW z 1938, 1939, 1940 a 1941 - rozvoj (start vojenské výroby, kořistní technika, ...) Waršava utrpěla nejvetší škody dělostřelectvem, "rozbombardování Waršavy" je lživé klišé .......

+2/−1
15.3.2017 12:28

R78o97s60t90i65s27l88a45v 43C69a66h64a 8135881180892

ja mluvil pouze o srovnani se zemi, tak mi nepodsouvejte neco jineho.

0/0
15.3.2017 12:32

L91u90d52ě46k 76K69r88a41t26o34c76h70v63í84l 9365964421654

Nesnažím se Vám nic podsouvat ;-) Pouze komentuji "Prahu srovnanou se zemí", to by bylo velmi nepravděpodobné.

0/0
15.3.2017 12:40

R29o86s54t38i26s47l54a72v 70C75a63h98a 8125271600762

Neda se to dokazat ani vyvratit. Presto nechapu, proc by to melo byt nepravdepodobne.

0/0
15.3.2017 12:45

L75u15d17ě83k 63K19r19a28t74o41c49h27v80í57l 9435694311474

Vojensky nesmyslná obrana, rozloha krajinný reliéf Prahy vs. zásoby těžkých a středních pum a děl.granátů WH a LW, ......

0/0
15.3.2017 13:08

V68o31k45o62u74n 14V91l14a97d22i77m27i31r 8582198869198

Ale president Hacha tomu veril, kdyz mu tim Hitler vyhrozoval. A jiste k tomu mel duvody.

0/0
15.3.2017 14:32

M30i88c58h12a20l 76Z35á63k84o97u36c90k23ý 2424934761631

Vyhrožoval mu tím Goering, nikoliv Hitler. A vyhrožování bylo k ničemu, stejně by nevzlétlo ani letadlo.

0/0
15.3.2017 15:31

M58i39c41h22a40l 12Z91á58k21o95u50c57k19ý 2904184931481

Pane Caho,

já se nebavím o odporu vojenském, ale o důsledcích "rychlé" kapitulace. Chyba byla hlavně na straně zahraniční politiky, měli jsme být na tento vývoj připraveni (už v únoru bylo jasné snad i malému děcku, že si Hitler brousí zuby na zbytek ČSR) a Hácha vůbec neměl do Berlína jet. A už vůbec ne s Chvalkovským. Měl se získat čas, vše připravit k likvidaci (odlet jednoho letadla s pár dokumenty je málo) a až poté klidně do Berlína odjet. Stačil by den, dva. Za tu dobu spálit či odvézt dokumentaci, kartotéky, archivy, připravit na zničení techniku, peníze, hotovost. To vše se dá během jednoho dvou dní udělat. Nestalo se. Němci dostali vše na podnose.

S pozdravem

MZ

+1/0
15.3.2017 13:19

P22e79t72r 45M58u53n19z97a89r 1165651239846

Na pakt R+M se dá taky koukat tak, že nikdo jiný nemohl nabídnout tomu druhému polovinu východní Evropy než právě tyto dva státy. Francie a Anglie by rozhodně nevěnovali Stalinovi tolik jako Hitler.

Nehledě k tomu, že v té době nebylo jasné kdo je horší, Hitler nebo Stalin. Já to třeba nevím do teď.

+4/0
15.3.2017 12:26

M79i82c49h67a10l 79Z54á95k89o86u65c52k97ý 2804844161741

Ano pane Munzare,

těžké rozlišit mezi dvěma zly. Když se na to podívám matematicky, je Stalin menší zlo. Tedy pro nás. Hitler by nás buď poněmčil nebo přesunul nebo vyhladil, tedy celý národ. Stalin si vzal na mušku třídu, tedy část národa přežila (a co se stalo víme). Hitler nás potřeboval, po vyhrané válce by tu nezbyl nikdo.

Ohledně R+M. Když se nechtěl nikdo bavit (FRA, GB) se SSSR (což chápu, ale beru jako chybu, přece jen to byl kolos) tak nabídnutou ruku od DEU musel SSSR přijmout, jinak by zůstal v naprosté izolaci, na východě nepřátelské Japonsko, na západě Německo. Takhle k tomu dostal jako bonus Pobaltí a Polsko. Myslím si, že kdyby FRA s GB jednala se Stalinem, nikdy by nedošlo k obsazení Pobaltí ani napadaní Finska. Prostě by uzavřeli dohodu o vzájemném postupu atp. V tom případě by válka netrvala 6 let, ale "chvilku". A dopadlo by stejně. Střední a východní Evropa pod nadvládou SSSR, zbytek demokratický. Jen těch mrtvých by bylo méně. V roce 1939 by DEU nemohlo vzdorovat FRA+POL+SSSR+GB. Takže příčina podpisu R+M byla dle mého:

1) námořní dohoda GB+DEU

2) životní prostor DEU na východě

3) nedohoda GB+FRA vs SSSR (odmítnutí jednání)

4) čas který SSSR potřeboval na reformu armády atd

5) následná nabídka DEU SSSR (R+M), tedy získání potřebného času a jako bonus rozdělení sfér vlivu

Bod pět by se dle mého nestal, pokud by nebyl bod 3.

+1/0
15.3.2017 13:38

O17n28d96ř73e29j 24N13ý28č 6108845327233

Na kdyby se nehraje. Pro Francii ani Anglii v té době nebyl žádný důvod jednat s Ruskem o spojenectví. To že to pak dopadlo jak to dopadlo nyní všichni víme ale v té době to skoro nikdo nevěděl.

0/0
15.3.2017 14:15

M49i95c35h45a36l 26Z66á17k50o89u37c48k51ý 2314924161911

Dovolím nesouhlasit,

co je Hitler zač vědělo hodně lidí, bohužel nebyla síla a vůle s tím cokoliv dělat. Co má v plánu, rasové zákony, životní prostor, nakládání s Židy, socany, vyzbrojování, nátlak, Španělsko, Porýní, Rakousko..To nemohl nevidět jen diletant. A vyvodit důsledky. I ten Beneše to veděl a to zrovna extra analytik nebyl.

MZ

+1/0
15.3.2017 14:32

P59e72t33r 91M24u98n47z25a20r 1595681459496

No a o Stalinovi se to vědělo taky. Opravdu v té době z pohledu GB+FRA byl Stalin horší, ten už vraždil. O Hitlerovi si pořád mohli myslet, že jen "kecá".

+1/−1
15.3.2017 15:28

M10i94c32h81a49l 89Z40á17k71o63u27c97k34ý 2264894571321

Máte pravdu pane Munzare. Problém byla obecná politika Appeasementu.

Sice ano (že kecá), ale přece jen, Rusko bylo "izolovanější", po vypořádání s Německem by bylo snadnější jít na Rusa, nebo se mu bránit. Nepřátelský vyspělý stát uprostřed Evropy je větším rizikem. Já neobhajuji Stalina, leč prostě musím pakt R+M chápat jako vyústění a důsledek předchozích kroků a politiky.

+1/0
15.3.2017 15:38

L96u31d95ě35k 50K21r97a31t35o96c87h29v26í65l 9975704111894

Kecá? Porušení Versailleské mírové smlouvy ve věcech velikosti pozemních sil, aktivace námořnictva, letectva a obrněných jednotek, expanze - západní Porýní, Sársko, Rakousko, Mein Kampf. Pohodička .......;-)

+2/0
15.3.2017 15:40

S42i26d68n81e12y 75S84i86s19k16a 3927892822565

Tomu porusovani Versailleske smlouvy prave SSSR aktivne pomahalo uz od 20. let.

0/0
15.3.2017 18:54

J67i86ř61í 47Ř48e24z59n82í33k 4602232923515

Ale SSSR snad Verailleskou smlouvou nebylo vázáno.

0/0
15.3.2017 19:33

L87u55d97ě28k 37K32r36a57t40o62c25h28v30í49l 9625124901374

cit....Pro Francii ani Anglii v té době nebyl žádný důvod jednat s Ruskem o spojenectví....

A mezistátní smlouvu O vzájemné pomoci mezi Francií a SSSR z 1.5.1935 tedy podepsal za Francii kdo? Marťani?

0/0
15.3.2017 14:51

M45i24c40h60a38l 13Z59á31k86o40u58c92k18ý 2674194341961

Za to můžou pravicový extrémisté pane Kratochvíle:-)

0/0
15.3.2017 15:02

L40u20d87ě65k 66K56r98a37t34o46c28h28v73í95l 9805414331774

;-D

0/0
15.3.2017 15:04

J78i20ř36í 27Ř93e67z15n44í94k 4972472533575

Máte pravdu, až na to, že se o žádnou smlouvu o vzájemné pomoci nejednalo, pouze o smlouvu o vzájemných konzultacích.

0/0
15.3.2017 19:34

L19u95d52ě32k 90K13r71a77t67o41c33h13v66í41l 9125234431764

Přečtěte si článek 2 zmiňované smlouvy a už se neztrapňujte.https://is.muni.cz/do/1499/el/estud/praf/js09/dejiny/web/prameny/08/Smlouva_o_vzajemne_pomoci_mezi_Francii_a_SSSR_z_2._kvetna_1935.pdf

0/0
15.3.2017 20:08

J60i84ř88í 39Ř23e70z22n26í29k 4592322603105

S vámi je opravdu legrace, protože se v tom případě neztrapňuji já, ale jistý pan Haderka:

J.F. Haderka (Praha,13.června). Nutnost spojenectvís Francií. Osvobozený našinec 14.6. (č.137, sobota), úvodník

Mnoho lidí u nás mluvilo otom, že nás Francie zradila, aniž dobře znalo závazky, jež vůči nám spojeneckýmismlouvami převzala. (s.1) Když Německo locarnské dohody perfidním způsobemroztrhalo a napadlo nás, nebyl mezinárodně-právní závazek Francie pomoci námtak zcela jednoznačně jasný, neboť klausule „jestli také ostatní“, zde seuplatňující ponechala zadní dvířka k vyklouznutí z morální povinnostipřispěti nešťastnému Československu. Svrchu zmíněné úmluvy počítaly totižs tím, že v případě útočné války zakročí ve prospěch napadeného protiútočníkovi vojensky všichni signatáři Paktu. Proto, budujíce svůj nový aliačnísystém, stavíme jej odlišně od obranné soustavy první republiky. Naše nynějšísmlouvy s SSSR, FLRJ a Polskem spočívají na principu bezpodmínečnýchbilaterálních závazků. Lze se domnívat, že i projekt nové čs.-francouzskésmlouvy vychází z těchto hledisek. (s.2)

0/0
16.3.2017 7:40

J88i79ř87í 19Ř32e30z73n89í38k 4602102213785

Ten článek je z r. 1947.

0/0
16.3.2017 7:41

L12u23d36ě36k 12K31r61a31t86o68c67h78v81í81l 9195734831214

Nevšiml jsem si, že by "jistý pan Handerka" psal do této diskuse.;-)

0/0
16.3.2017 8:52

J54i16ř40í 43Ř33e78z31n79í91k 4692862323335

Když on je už asi po smrti, ale zásluha mu přísluší v tom, že upozornil již v r. 1947 na nutnost chápat dohodu s Francií ve spojitosti s ostatními dohodami tehdy uzavřenými. Jinak řečeno, jasně vyhlásil, že Francie sama neměla žádný závazek nám bezpodmínečně pomoci. Že nás v r. 1938 nezradila, ještě jinak řečeno, ona titulní pomnichovská zpráva tehdejšího Svobodného slova v r. 1938 uvozená titulkem Vlastní spojenci nás zradili byla silně zavádějící. Copak nechápete rozdíl mezi smlouvami, které jsou uzavřeny na principu bezpodmínečných bilaterálních závazků a které nikoliv?

0/0
16.3.2017 9:23



Bohyně v teplácích od Armaniho

Petice

Na co je hrdá ta, která má tepláky pro všechny příležitosti? Přečtěte si rozhovor se Zuzanou Hubeňákovou.

Žebříčky



Redakční blogy

  • Redakční
               blog
  • Blog info
  • První pokus
  • Názory
               a komentáře

TIP REDAKCI & RSS

Najdete na iDNES.cz

mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.