Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

344 tun Wolframu

Nemohli pochopit, jak letoun klidně a chladnokrevně prolétl největší palebnou přehradou, jakou loď mohla vytvořit.

V období druhé světové války nebyla Německá říše, tak jako např. Velká Británie surovinově soběstačná. Strategické suroviny dopravovala zejména z Norska, Švédska a Japonska. Námořní lodě, dopravující strategické suroviny, museli ovšem na své cestě "proběhnout blokádní uličkou" na které se podílely lodě Královského námořnictva (Royal Navy) a letouny Pobřežního velitelství Královské letecké služby (Coastal Command RAF).

Na podzim roku 1943 nakládá v japonském přístavu Kóbe jeden z "Lamačů blokády", německá motorová nákladní loď Alsterufer o výtlaku 2729 BRT pro Německo doslova životní náklad - 344 tun Wolframu, legovacího prvku pro výrobu oceli. Toto množství pokrývá spotřebu německého průmyslu téměř na rok. Ostřílená sedmdesátišestičlenná posádka lodi pod velením zkušeného kapitána A. Piatka může na svou obranu proti letadlům použít celkem impozantní arzenál - jeden 105 mm, dva 37 mm a čtyři 20 mm protiletadlové kanony, kulomety a má nainstalovanou i raketovou protileteckou síť. Do svého cíle přístavu Bordeaux má dorazit před vánoci, ale z důvodu špatného počasí má mírný časový skluz. V okolí Biskajského zálivu a v něm má zajišťovat její leteckou ochranu II/KG 40 (letouny He-177 a Ju-88) a námořní ochranu skupina torpédoborců a torpédovek. 

25.12.1943 se však britské odposlechové službě podařilo zachytit a dešifrovat rádiovou komunikaci mezi Alsterufer a ponorkou U-305, která upřesňovala souřadnice pro setkání z doprovodem. Alsterufer zbývalo do cíle přes 1200 km a na britské straně se rozběhla akce s cílem poslat ji ke dnu. Špatný den pro kap. Piateka a jeho posádku začal 27.12. ráno, kdy ho za velmi špatného počasí objevil protiponorkový letoun Short Suterland Mk.III od 201. perutě a chvíli po té i stejný stroj 422. kanadské perutě. Oba útoky však byly neúspěšné a oba letouny (jeden poškozený obrannou palbou) se vrací na základnu. Mimo jiných jednotek je vyhlášen i poplach na základně 311. československé perutě se základny Beaulieu, patřící pod 19. skupinu Coastal Command a do vzduchu vzlétá šest čtyřmotorových letounů Liberator GR.Mk.V s piloty K.Schořem, J.Kostohryzem, K.Kopalem, J.Kuhnem, V.Jílkem a O.Doležalem. Pro špatné počasí se však musí po několika hodinách čtyři z nich vrátit.

V 15:35 zachycuje radiolokátor letounu BZ976, kódové označení H (osádka - pilot-kapitán O.Doležal, druhý pilot R.Procházka, navigátor Z.Hanuš, radiotelegrafista M.Ludikar, operátor radaru J.Hahn, střelci F.Veitl, J.Kosek a I.Schwartz) asi 10 km vzdálený kontakt. V hustých dešťových mracích ve výšce od 300 metrů se podaří navázat vizuální kontakt, vyfotit cíl a za husté obranné palby se stahuje z dostřelu lodního flaku. Jelikož se zásoby paliva tenčí rozhoduje se velitel letounu Doležal k okamžitému útoku. Liberátor vypadne šikmým letem z mraků a řítí se do palby protiletadlových kanonů manévrujícího Alsteruferu. Ze vzdálenosti okolo 500 metrů odpaluje pilot osm raket SAP 60, z nichž pět zasahuje do zádi nešťastnou loď, která se pomoci vlastních letounů a plavidel nedočkala. Její posádka se brání ze všech sil, odpaluje i protiletadlovou síť, ale její úsilí je marné - obě Hanušem shozené pumy (250 a 125 kg) ji přesně zasahují, devastují její podpalubí a zakládají požáry skladišť a paliva. Liberátor, poškozený palbou a s hořícím pravým vnějším motorem mizí v dešti směrem k vlastní základně, kde přistává ve 21:50 s posledními zbytky benzínu.

Na Alsteruferu zatím vypuká peklo, nakloněná loď je celá v plamenech, požární systémy jsou poškozené a kap. Piatek dává rozkaz k opuštění lodi. Téměř celá posádka nastupuje do člunů, jejich polohu hlásí jako posila přilétnuvší čtyři letouny Halifax od 502. perutě a druhý den je zachraňuje britská korveta. Německé podpůrné lehké námořní jednotky, spěchající na pomoc, jsou zachyceny 28.12. britskými silami a Kriegsmarine přichází o jeden torpédoborec (Z 27) a dvě torpédovky. Hořící Alsterufer se potápí tentýž den.

Posádka Alsteruferu překvapivě při výslechu vysekla pochvalu osádce svého ničitele - ..."Všichni zajatí (74 námořníků) se bez výjimky vyjadřovali s velkým uznáním o fair způsobu, jakým byl boj veden a zvláště vychvalovali odvahu osádky letounu," ... "Nemohli pochopit, jak letoun klidně a chladnokrevně prolétl největší palebnou přehradou, jakou loď mohla vytvořit. Kapitán Piatek nazval pilota bombardéru ´a cunning old fox´ (mazaným starým lišákem)..."

Pilot O.Doležal a navigátor Z.Hanuš za akci obdrží z rukou Jiřího VI. nejvyšší letecké vyznamenání - Záslužný letecký kříž  D.F.C. ( odůvodnění udělení -  Doležal "se setkal… s intenzivní a přesnou palbou těžkého a lehkého flaku, nijak jej to neodradilo od provedení velmi dovedného, smělého a naprosto úspěšného útoku." Hanuš měl „největší zásluhu na dosaženém úspěchu", neboť „tváří v tvář intenzivní protiletadlové palbě navedl letoun do útoku a s pouhými dvěma pumami bylo jeho výjimečnou dovedností dosaženo přímého zásahu zádě lodi.") a zbytek osádky Československý válečný kříž.

Oldřich Doležal, rodák z Vítové u Zlína, po návratu do osvobozené republiky přešel po roce 1948 k civilnímu letectvu a ve změněné politické situaci mohl létat pouze vnitrozemské tratě. V 24.3.1950 jako pilot unesl při letu do Prahy civilní Dakotu DC 3 na německé letiště Erding u Mnichova a odtud se vrátil do Anglie. Zemřel v roce 1983 ve věku 72 let po těžkém úrazu páteře a byl pohřben na válečném hřbitově RAF Brookwood. V roce 1997 byl ve své vlasti rehabilitován a povýšen na plukovníka in memoriam.

 

 

 

 

 

 

 

Autor: Luděk Kratochvíl | středa 27.1.2016 12:36 | karma článku: 30,51 | přečteno: 1384x
  • Další články autora

Luděk Kratochvíl

První sériový obrněný automobil s náhonem všechny kola

V roce 1902 rozběhl bývalý majitel továrny na kola Thomas B. Jeffery výrobu automobilů v továrně v Kenosche ve Wisconsinu, která už další rok vyráběla již 1350 vozidel a o dva roky později 2800 kusů.

12.3.2019 v 14:13 | Karma: 19,49 | Přečteno: 577x | Diskuse| Ostatní

Luděk Kratochvíl

Sovětsko-japonské poměřování svalů II. - Nomonchan/Chalchyn-gol 1939

Po několikaměsíčním relativním klidu byl japonskou stranou vybrán druhý zkušební prostor - sporné území u řeky Chalchyn-gol pod horou Nomonchan-burd-obó v oblasti Barga s příhodnějšími logistickými podmínkami pro japonské jednotky

21.2.2019 v 14:55 | Karma: 26,53 | Přečteno: 986x | Diskuse| Ostatní

Luděk Kratochvíl

Ruská garda

V roce 1683 jedenáctiletý Petr Alexejevič, syn cara Alexeje Michajloviče, založil v zábavní vesnici pro carskou rodinu a vyšší šlechtu Preobraženskoje u Moskvy zábavní vojenský pluk pro dětské vojenské hry ...

20.2.2019 v 15:16 | Karma: 23,71 | Přečteno: 1071x | Diskuse| Ostatní

Luděk Kratochvíl

Před 79 lety začala Zimní válka, ...

válka, která v plné nahotě ukázala slabiny DRRA - nevhodnou výstroj, špatný výcvik, neschopnost velitelů velet svým jednotkám a silně drhnoucí logistiku a ale také velice efektivně vedenou finskou obranu

30.11.2018 v 22:09 | Karma: 32,66 | Přečteno: 1071x | Diskuse| Ostatní

Luděk Kratochvíl

8.11.1948 - černý den československého hokeje

V rámci přípravy na Mistrovství světa v hokeji 1949 se československá reprezentace v listopadu 1948 účastní přátelských zápasů ve Francii a Velké Británii.

8.11.2018 v 15:51 | Karma: 17,52 | Přečteno: 529x | Diskuse| Ostatní

Luděk Kratochvíl

První obrněný transportér, který upadl v zapomnění ....

Po studiu prací Penningtona, Dvinického a Simmse a po prvních zkušenostech z rusko-japonské války přišel v roce 1904 kozácký velitel, esaul M.A.Nakašitze s návrhem výroby nebo nákupu obrněného auta s kulometem v otočné věži ...

11.10.2018 v 12:47 | Karma: 22,86 | Přečteno: 878x | Diskuse| Ostatní

Luděk Kratochvíl

Obrněná tříkolka Filatov - slepá ulička vývoje obrněných vozidel Velké války

Vzhledem k nedostatku obrněných automobilů v RIA a neschopnosti ruského průmyslu tento stav změnit, přišel na počátku roku 1915 velitel Důstojnické střelecké školy v Oranienbaumu gen.mjr. N.M.Filatov se svou osobní iniciativou ...

10.10.2018 v 19:38 | Karma: 20,05 | Přečteno: 587x | Diskuse| Ostatní

Luděk Kratochvíl

Rozvoj tankových sil DRRA před II. světovou válkou

Situace tankových sil DRRA v roce 1928 byla celkem zoufalá - 45 tanků Taylor-Medium Mk A Whippet, 12 tanků Ricardo-Mark V. a 33 tanků M-Renault 17 a Russkij Reno ve stupni opotřebení 60-99%

8.10.2018 v 18:02 | Karma: 23,65 | Přečteno: 684x | Diskuse| Ostatní

Luděk Kratochvíl

Mnichovská dohoda

Francouzský gen. Louis-Eugene Faucher, jako reakci na podpis Mnichovské dohody Francií, se vzdává svojí hodnosti, vrací vyznamenání a hlásí se do služeb čs. armády ...

29.9.2018 v 8:28 | Karma: 26,37 | Přečteno: 803x | Diskuse| Ostatní

Luděk Kratochvíl

Sovětsko-japonské poměřování svalů I. - jezero Chasan 1938

Po Japonském obsazení Mandžuska v roce 1932 se začíná zvyšovat napětí mezi oběma místními velmocemi. Japonsko začíná stavět železniční trati směrem k hranicím Mongolska a SSSR a množí se pohraniční, říční a námořní incidenty ...

8.5.2018 v 18:25 | Karma: 26,49 | Přečteno: 882x | Diskuse| Ostatní

Luděk Kratochvíl

99 let od smrti jednoho ze zakladatelů ČSR

4.5.1919 zahynul na následky zranění při letecké havárii jeden ze zakladatelů ČSR - gen. PhDr. Milan Rastislav Štefánik, organizátor legií v Srbsku, Rumunsku, Rusku, Itálii, člen Národní rady v Paříži a první čs. ministr vojenství

4.5.2018 v 21:36 | Karma: 25,03 | Přečteno: 449x | Diskuse| Ostatní

Luděk Kratochvíl

Operace Tannenberg, Intelligenzaktion, AB-Aktion, T4 a příkaz P13/144-op

23. 8. 1939 byl v Moskvě podepsán J. von Ribbentropem a V. M. Molotovem Sovětsko-německý pakt o neútočení a přátelství, jehož dodatkový protokol specifikoval a upřesňoval zájmové sféry obou stran ve východní Evropě ...

7.3.2018 v 20:51 | Karma: 23,14 | Přečteno: 818x | Diskuse| Ostatní

Luděk Kratochvíl

Sedmidenní válka s Polskem....

28.10.1918 vzniká po kapitulaci poraženého Rakouska-Uherska na části jeho bývalého území se schválením a potvrzením hranic Dohodovými mocnostmi nový stát - Československá republika

23.1.2018 v 17:29 | Karma: 26,60 | Přečteno: 793x | Diskuse| Ostatní

Luděk Kratochvíl

Poraněný koleno to místo jméno má,

krví zpitá země, co tance duchů zná, bídu psanců štvanejch a z kulovnice strach, země, která skrývá zlatej prach ...

30.12.2017 v 12:58 | Karma: 25,12 | Přečteno: 658x | Diskuse| Ostatní

Luděk Kratochvíl

Občanská válka v Rusku - závěr

Postupné ukončení (září 1920 - 1924) - porážka a rozpad "bílého" hnutí, stahování expedičních sborů, emigrace, dočišťování území a konsolidace bolševické moci.

8.12.2017 v 20:34 | Karma: 26,96 | Přečteno: 1077x | Diskuse| Ostatní

Luděk Kratochvíl

Občanská válka v Rusku III.

Fáze třetí (září 1918 - srpen 1920) - konsolidace DRRA, zmtvýchvstání bolševiků, konec Velké války, posílení intervence Dohodových vojsk, polsko-sovětská válka, stažení čs. sboru

14.11.2017 v 16:15 | Karma: 25,89 | Přečteno: 817x | Diskuse| Ostatní

Luděk Kratochvíl

Občanská válka v Rusku II.

Fáze druhá (březen 1918 - srpen 1918) - boj o potraviny, vznik DRRA, rozkol v "rudých" řadách, zapojení čs. sboru, aktivizace kozáků, spojenecká intervence a vytváření celistvých frontových linií

11.11.2017 v 23:08 | Karma: 22,90 | Přečteno: 703x | Diskuse| Ostatní

Luděk Kratochvíl

Občanská válka v Rusku I.

... sociální a třídní konfrontace dosáhla stadia občanské války, rozdělila společnost na "vlastní" a "cizí", na "my" a "oni" ...

9.11.2017 v 15:52 | Karma: 23,12 | Přečteno: 831x | Diskuse| Ostatní

Luděk Kratochvíl

Volby do parlamentu 1920/24

18. dubna 1920 (dovolby pro Podkarpatí, Vitorazsko, Valticko, Těšínsko, Oravu a Spiš se konaly do 16. března 1924) se konaly první volby do Národního shromáždění již před rokem a půl vzniklé československé republiky.

20.10.2017 v 20:42 | Karma: 13,79 | Přečteno: 562x | Diskuse| Ostatní

Luděk Kratochvíl

Kozáci v předvečer Velké války

Ruští kozáci ... mytizované složky Ruské imperiální armády ... Jak to s nimi vlastně bylo po vojenské reformě v roce 1894 ?

12.10.2017 v 21:02 | Karma: 24,18 | Přečteno: 983x | Diskuse| Ostatní
  • Počet článků 90
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 965x
Amatérský historik, který má občas potřebu komentovat věci okolo sebe. Občasný přispěvovatel na valka.cz

Seznam rubrik