- Napište nám
- Kontakty
- Reklama
- VOP
- Osobní údaje
- Nastavení soukromí
- Cookies
- AV služby
- Kariéra
- Předplatné MF DNES
Děkuji za připomenutí bitvy, opravdu vynikající blogy, upřímně jsem také nevěděl o zbytečném výpadu kališníků, který skončil zajetím několika bojovníků. Snad bych doplnil, že bojové vozy byly známé na poli válečném i před husitskými válkami, jsou vyobrazeny v iluminovaném rukopise Bellifortis Konráda Kyesera vzniklém na dvoře Václava IV. Dokonce i s děly, ale asi se používaly jen omezeně pro obranu polních táborů jako statická překážka. Husité a Jan Žižka je samozřejmě geniálně použili jako novou taktickou zbraň do plné šíře, o které se jejich předchůdcům ani nezdálo. Kdysi jsem četl, že vozové hradby použili žoldnéři z Čech ještě na úsvitu 16. století (!), ale to už byla taktika a strategie jinde.
O tom "nesmyslném výpadu husitů", které skončilo zajetím ... slyším v tomto smyslu poprvé, ale člověk se učí celý život. Jinak
Husitská jednotka měla provést (zřejmě z nadšení z vítězství nad několikanásobně silnějším nepřítelem), při ústupu katolických vojsk z hlediska k situaci nesmyslný výpad, při kterém byla většina (asi 30) jeho účastníků zajata.