Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Cesta k Cušimské katastrofě ...... závěr

Jediná dovednost, ve které Rožestvenského muži vysoce překonávali Tógovi námořníky, bylo umění překládky uhlí. Za posledních 230 dní jej prováděli téměř třicetkrát a to jak v přístavech, tak na volném moři.

Datumy jsou uváděny dle Juliánského kalendáře (pro převod do nyní užívaného připočtěte +13 dní)

Předchozí díl

Když admirál Rožestvenskij vplouval se svojí eskadrou mezi Koreou a japonským ostrovem Kjúšú do Cušimského průlivu, plně si uvědomoval její možnosti. Měl sice převahu v bitevních lodích (Kňaz Suvorov, Orel, Borodino, Imperator Alexandr III., Osljabja, Navarin, Sisoj Velikij a Imperator Nikolaj I.) v počtu osmi proti čtyřem (Mikasa, Asahi, Fudži a Šikišima), ale to bylo asi vše. Jeho tři pobřežní obrněnce byly spíše přítěží, v křižnících ( 8 na ruské straně a 27 na japonské) a torpédových jednotkách byla Tógova převaha zdrcující (8 ruských torpédoborců proti 32 japonským a 34 torpédovkám). Japonské loďstvo mohlo podpořit ještě 22 pomocných křižníků a 5 dělových člunů. 

Japonská plavidla, uváděná do služby v letech 1897-1903, byla vyrobena ve světoznámých loděnicích - bitevní lodě v Anglii ( Vickers, Sons & Maxim, Thames Iron Works) a křižníky v Itálii (Ansaldo), Anglii (Armstrong Whitworth), Německu (Vulcan AG), USA a Francii. Jednotlivé třídy měly podobné rychlostní a střelecké paramery, což usnadňovalo manévrování jednotlivých eskader a vedení palby. Všechna plavidla i posádky byly ve výborné kondici, morálně posílené vítězstvími na moři i pevnině. Oproti tomu ruské loďstvo bylo (mimo třídy Borodino - 4 bitevní lodě) poslepované z plavidel různých tříd, rychlostí a s kanony (i když stejné ráže) značně se lišících dostřelů. Po svojí 33-tisíckilometrové anabázi byly lodní stroje a některá zařízení zralé na generální opravy a obrost trupů pod hladinou mořskými živočichy a rostlinami snižoval maximální rychlost některých jednotek až na necelých 12 uzlů ( japonská plavidla 18-19 uzlů). Kvalita a hlavně morálka posádek byla zoufalá, na spolupráci plavidel se moc spoléhat nedalo.

Proto vydal admirál Rožestvenskij 14. května 1905 ráno někým tolik kritizovaný rozkaz "Všichni za mnou" s cílem prorazit do Vladivostoku. Plán admirála Tóga (po důkladné studiu operací ruského loďstva ve Žlutém moři) byl v podstatě také jednoduchý - v několikadenní bitvě jeho těžké jednotky vyřadí vedoucí plavidla ruských oddílů, ty upadnou ve zmatek a budou postupně ničeny (ve dne těžkými jednotkami, v noci torpédovými útoky).  Počasí bylo mírně mlhavé a s viditelností okolo 5-7 mil s mírným větrem. Ruská eskadra plula rozdělená do předzvědného oddílu, tří oddílů bitevních lodí, oddílu křižníků a dvou oddílů torpédoborců ve dvou kýlových liniích (a krytím na bocích sestavy) se zásobovacími loděmi uprostřed.  Vstřícným kurzem se k ní blížilo Spojené loďstvo, operující ve 4 bojových oddílech, 4 torpédových oddílech,  3 podpůrných bojových oddílech, rozdělených do 3 samostatně operujících eskader. 

K prvnímu kontaktu došlo okolo 8 hodiny ranní, kdy si křižníky vyměnily několik salv na velkou vzdálenost. "Opravdu" se začalo bojovat až po poledni, kdy hlavní japonské síly po provedení riskantního 180 stupňového obratu, s využitím své větší rychlosti, před hlavněmi ruských děl začaly odstřelovat vedoucí plavidla ruských oddílů (Kňaz Suvorov, Osljabja a Imperator Nikolaj I.) Ruské lodě si vybíraly cíle dle vlastního uvážení. Po dvouhodinové přestřelce utrpěly poškození na japonské straně obrněnec Mikasa a křižníky Nišin a Asama, na ruské těžce poškozené a hořící Knaž Suvorov a Osljabja vybočily se sestavy, admirál Rožestvenskij je raněn a vzhledem k poškození radiostanice na Kňazi Suvorovovi nikdo nepřebírá velení. Poškozená japonská plavidla (ruské granáty mají oproti japonským menší výbušnou náplň a casto selhávají) opravují škody, Osljabja se potápí a Kňaz Suvorov je v kritickém stavu. Admirál Něbogatov ještě nepřevzal velení, ruská plavidla jsou ve zmatku a Japonci přenášejí palbu na Borodino a Imperator Alexandr III., které za další půl hodiny vypadají jako plovoucí vraky a opouštějí sestavu. Poškozen je i Sisoj Velikij, Orel  a křižník Admiral Nachimov, obrněnec Šikišima a křižník Nišin mají vyřazeny po jedné dělové věži. Útok japonských torpédoborců na Suvorova je společně odražen a jeden torpédoborec je poškozen. Borodino a Imperator Alexandr III. se převrací a potápí, Sisoj Velikij zasahuje křižník Izumo do strojovny, ale granát selže. Poslední útok torpédovek posílá ke dnu Kňaze Suvorova, Tógó se po dělostřeleckém rozloučení odpoutává od nepřítele a odplouvá na severovýchod. Blíží se večer a ruské loďstvo (Něbogatov již převzal velení), nyní v promíchané kýlové sestavě drží stále kurz Vladivostok. 

Ruská eskadra, s poškozenými obrněnci Sisoj Velikij, Orel a Navarin, křižníky Admiral Nachimov a pobřežním obrněncem Admiral Ušakov, v souběžném denním boji pomocných jednotek přichází o pomocný křižník Ural, dílenskou loď Kamčatka, remorkér Rus (potopeny) a nemocniční lodě  Orel a Kostroma (proti všem pravidlům námořní války byly Japonci zajaty). Krycí eskadra admirála Enkvista při odrážení přesily japonských křižníků (poškodila japonské křižníky Otawa, Čitose a Izumi - ty se stahují  k opravám do Japonska) utrpěla poškození křižníků Avrora, Oleg, Žemčug a 3 torpédoborců. Spolu s již zmíněnými třemi japonskými křižníky se plouží k opravám do doků i obrněnec Mikasa a křížník Nišin, v sestavě zůstávají poškozené obrněnec Fudži a křižníky Asama, Izumo a Iwate.

Noc probíhá ve znamení doplňování munice a odpočinku posádek velkých plavidel na japonské straně a pokusů o opětovné shromáždění plavidel na straně ruské. Toto jim neulehčují japonské torpédoborce a torpédovky, které za cenu menších ztrát znovu poškozují torpédy obrněnec Sisoj Velikij, křížníky Navarin, Admiral Nachimov a Vladimir Monomach a palbou 4 torpédoborce. Po dramatické noci přestává ráno 15.05.1905 II. tichomořská eskadra jako bojové uskupení existovat. Enkvistovy krycí křižníky (Oleg, Avrora a Žemčuk) prchají na Filipíny, kde jsou internovány do podepsání příměří. V noci poškozené obrněnce a křižníky hlavních sil se potápí samy nebo je posílá ke dnu vlastní posádka. Některé křižníky  (Admiral Ušakov, Světlana, Dmitryj Donskoj) a torpédoborce (Gromkij, Bědovyj, Bezuprečnyj) volí ale boj proti přesile nepřítele a až v bezvýchodné situací svoje plavidla posádky potápí. Přeživší pomocná plavidla se nechávají internovat nebo zajmout, s vyjímkou zásobovací lodi Anadyr - ta jako jediná doplouvá zpět do Ruska.  Admirál Něbogatov se ještě pokouší s obrněnci Imperator Nikolaj I., Orel, dvěma pobřežními obrněnci a křižníkem Izumrud proniknout do Vladivostoku, ale okolo 10 hodiny je obklíčen japonskou přesilou a po krátkém boji se vzdává (Japonci paradoxně pokračují v palbě i po jejich kapitulaci). Kapitán Izumrudu se vzdát odmítá, plnou rychlostí projíždí mezi japonskými plavidly a uniká, aby nakonec asi 100 mil před Vladivostokem ztroskotal. Do svého cíle se tak dostává pouze pomocný křižník Almaz a torpédoborce Groznyj a Bravyj.

Tato bitva, která Rusko stála 19 potopených (11 obrněnců a křižníků, 8 lehkých a pomocných jednotek), 11 zajatých a internovaných lodí, přes 5 tisíc mrtvých a 6 tisíc zajatých námořníků, je posledním hřebíčkem do rakve snah Ruského impéria o expanzi do Madžuska a Koreje. V Portsmouthu je nuceno s Japonským císařstvím uzavřít "potupný" mír, zprostředkovaný prezidentem USA T. Roseeveltem (USA nemělo zájem na přílišném růstu japonského vlivu v oblasti). Námořní porážka ještě více odhalila slabost samoděržaví, nutnost reforem státní správy, armády a námořnictva a vygradovala Ruskou buržoazní revoluci. Jelikož nelze obvinit státní systém, hledání viníka porážky si našlo ty nejlehčí oběti - admirálové Rožestvenskij a Něbogatov byli po návratu ze zajetí postaveni před soud. Rožestvenskij byl osvobozen (pro nemožnost velení po zranění), Něbogatov odsouzen k smrti. Naštěstí pro něj si Mikuláš II. zřejmě sáhl do svědomí, změnil mu trest na 16 let vězení a v roce 1909 jej úplně amnestoval.

 

 

 

 

 

Autor: Luděk Kratochvíl | středa 24.2.2016 12:36 | karma článku: 23,75 | přečteno: 879x
  • Další články autora

Luděk Kratochvíl

První sériový obrněný automobil s náhonem všechny kola

V roce 1902 rozběhl bývalý majitel továrny na kola Thomas B. Jeffery výrobu automobilů v továrně v Kenosche ve Wisconsinu, která už další rok vyráběla již 1350 vozidel a o dva roky později 2800 kusů.

12.3.2019 v 14:13 | Karma: 19,49 | Přečteno: 577x | Diskuse| Ostatní

Luděk Kratochvíl

Sovětsko-japonské poměřování svalů II. - Nomonchan/Chalchyn-gol 1939

Po několikaměsíčním relativním klidu byl japonskou stranou vybrán druhý zkušební prostor - sporné území u řeky Chalchyn-gol pod horou Nomonchan-burd-obó v oblasti Barga s příhodnějšími logistickými podmínkami pro japonské jednotky

21.2.2019 v 14:55 | Karma: 26,53 | Přečteno: 986x | Diskuse| Ostatní

Luděk Kratochvíl

Ruská garda

V roce 1683 jedenáctiletý Petr Alexejevič, syn cara Alexeje Michajloviče, založil v zábavní vesnici pro carskou rodinu a vyšší šlechtu Preobraženskoje u Moskvy zábavní vojenský pluk pro dětské vojenské hry ...

20.2.2019 v 15:16 | Karma: 23,71 | Přečteno: 1071x | Diskuse| Ostatní

Luděk Kratochvíl

Před 79 lety začala Zimní válka, ...

válka, která v plné nahotě ukázala slabiny DRRA - nevhodnou výstroj, špatný výcvik, neschopnost velitelů velet svým jednotkám a silně drhnoucí logistiku a ale také velice efektivně vedenou finskou obranu

30.11.2018 v 22:09 | Karma: 32,66 | Přečteno: 1073x | Diskuse| Ostatní

Luděk Kratochvíl

8.11.1948 - černý den československého hokeje

V rámci přípravy na Mistrovství světa v hokeji 1949 se československá reprezentace v listopadu 1948 účastní přátelských zápasů ve Francii a Velké Británii.

8.11.2018 v 15:51 | Karma: 17,52 | Přečteno: 529x | Diskuse| Ostatní
  • Nejčtenější

Stovky amerických obrněnců se v řádu dnů nepozorovaně přemístily do Česka

2. května 2024  17:21

Několik set vozidel americké armády včetně obrněnců Bradley nebo transportérů M113 se objevilo ve...

Nahá umělkyně za zvuků techna házela před dětmi hlínou. Už to řeší policie

3. května 2024  10:10,  aktualizováno  13:43

Policie prošetřuje vystoupení, ke kterému došlo na Akademii výtvarných umění (AVU). Umělkyně a...

Podvod století za 2,4 miliardy. Ortinskému hrozí osm let a peněžitý trest 25 milionů

29. dubna 2024  6:21,  aktualizováno  13:19

Luxusní auta, zlaté cihly, diamanty a drahé nemovitosti. To vše si kupoval osmadvacetiletý Jakub...

Auto vyjelo z vozovky a srazilo tři lidi. Žena zemřela, dvě vnučky jsou zraněné

2. května 2024  16:40,  aktualizováno  3.5 12:38

Osobní auto srazilo dnes odpoledne v Čáslavicích na Třebíčsku ženu a dvě děti. Žena srážku...

Zemřel bývalý místopředseda ODS Miroslav Macek. Bylo mu 79 let

1. května 2024  12:58

Ve věku 79 let zemřel bývalý místopředseda ODS a federální vlády Miroslav Macek, bylo mu 79 let. O...

Ruský zbrojní průmysl vzkvétá. Díky čínské pomoci výroba dramaticky roste

4. května 2024

Premium Přes citelné západní sankce ruský zbrojní průmysl vzkvétá. Tamní produkce zbraní se dramaticky...

Vyváděla strašné věci. Zahradil označil Jourovou za nejhorší z eurokomisařů

4. května 2024

Premium Když Česko vstoupilo 1. května do Evropské unie, byl tam matador ODS Jan Zahradil kooptován...

Budoucnost válčení? Stíhačka řízená AI obstála v „boji“, vezla i šéfa letectva

3. května 2024  21:23

Americký šéf letectva Frank Kendall se poprvé proletěl experimentální stíhačkou F-16, kterou místo...

Hamás má týden na příměří, jinak Izrael vtrhne do Rafáhu, spekuluje Egypt

3. května 2024  19:28,  aktualizováno  21:13

Izrael dal palestinskému radikálnímu hnutí Hamás týden na to, aby přijal dohodu o příměří a...

  • Počet článků 90
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 965x
Amatérský historik, který má občas potřebu komentovat věci okolo sebe. Občasný přispěvovatel na valka.cz

Seznam rubrik